تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

در این وبلاگ نکات کاربردی مربوط به تمام سیستم های تهویه مطبوع را آموزش می دهیم.

تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

۱۰ بازديد
کولر گازی یا اسپلیت یکی از مرسوم ترین تجهیزات تهویه مطبوع خانگی است که برای ایجاد هوای مطلوب در انواع از اماکن مسکونی، تجاری، اداری و... استفاده می‌شود. بازدهی و عملکرد مطلوب کولر های گازی باعث شده که در طول سال به خصوص در فصل تابستان، افراد زیادی به دنبال خرید و استفاده از این تجهیزات باشند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با تفاوت کولر گازی و اسپلیت بیشتر آشنا شوید.

فرق کولر گازی و اسپلیت چیست

کولر گازی: همانطور که می‌دانید کولر گازی سیستمی است که برای خنک کردن (و حتی گرمایش) هوای محیط، استفاده می‌شود. کولر گازی همچنین باعث از بین بردن ذرات معلق موجود در هوا و جذب رطوبت اضافی هوا در تابستان می شود. سیستم کاری کولرگازی به این شکل است که با جریان یک سره ی گاز مبرّد، گرمای داخل اتاق جذب و به خارج از محیط انتقال می یابد. این عملیات به کمک چهار قطعه اصلی در کولر گازی اجرا می شود که عبارتند از: کندانسور، اواپراتور (که جزو پنل داخلی کولر گازی است)، کمپرسور و شیر انبساط.
اسپلیت: تمامی کولر های گازی جهت ایجاد هوای مطلوب در محیط به روش سیکل تبرید ترمودینامیکی کار می‌کنند و نحوه عملکرد اسپلیت ها (به عبارتی، کولر گازی های دو تکه)، کاملاً مشابه کولر گازی های پرتابل و پنجره ای می باشد. در واقع اسپلیت یک مدل کولر گازی است که به صورت دو تکه تولید می‌شود. اسپلیت ها دو یونیت داخلی و خارجی دارند که اواپراتور و کندانسور نام دارند. اواپراتور به شکل یک پنل شیک در اتاق نصب شده و توسط لوله مسی که حاوی گاز مبرّد است به یونیت خارجی یا کندانسور متصل می شود. مزیت اسپلیت ها نسبت به کولر گازی های دیگر توان ظرفیتی بالاتر، صدای بسیار کم (به دلیل نصب کندانسور بیرون از محیط داخل)، قابلیت دو فصله بودن (دارا بودن هر دو امکان سرمایش و گرمایش) و... هستند که باعث بالا رفتن استقبال مصرف کنندگان از این دستگاه شده است.
کولر گازی اسپلیت

انواع کولر گازی کدامند

انواع کولر گازی به چهار دسته اصلی به شرح زیر تقسیم می شوند:

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای قدیمی ترین و ساده ترین نوع کولر گازی است که به صورت یک تکه طراحی شده است؛ یعنی بخش کمپرسور و پنل با هم در یک باکس قرار می گیرند. این نوع اسپلیت ها داراب طراحی یکپارچه هستند و اغلب روی فریم اضافه شده به پنجره اتاق نصب می‌شوند. به همین علت به آنها کولر گازی پنجره ای می گویند. نصب کولر گازی پنجره ای بسیار ساده است؛ کافی است تا مکان قرار گیری آن را تعیین و آماده کنید و دوشاخه دستگاه را به پریز برق وصل کنید. کولر گازی پنجره ای در انواع ظرفیت 9000، 12000، 18000 و 24000 تولید می‌شود، کمی صدا دارد و بهترین کاربرد آنها در مکان هایی با مساحت کمتر از 50 متر مربع می باشد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل (به معنای قابل حمل) هم مانند کولر گازی پنجره ای تمام قطعات را درون خود جای داده و یک پارچه است. علت نام گذاری این کولرها این است که قابل حمل هستند و به سقف یا دیوار وصل نمی‌شوند و در بعضی موارد چرخ دار هستند که این کار جا به جایی آنها را آسان‌تر می سازد. ولی برای استفاده از آنها باید امکان انتقال هوای گرم لوله خرطومی به قطر 15 سانتیمتر در پشت دستگاه به هوای باز بیرون وجود داشته باشد. کولر گازی های پرتابل کوچک برای محیط های کوچک (تا 12 متر مربع) مانند اتاق خواب مناسب هستند، اما کولر گازی های پرتابل متوسط برای دفاتر تجاری و اتاق های بزرگ تر (تا 15 متر مربع) مناسب اند. کولر گازی پرتابل روی زمین قرار می گیرد و روشن کردن آن به مهارت خاصی نیاز ندارد و با متصل کردن برق به آن و هدایت لوله ای که گرمای دستگاه را به بیرون خارج می کند، انجام می گردد.

اسپلیت یا کولر گازی دوتکه

کولرهای گازی دو تکه را بیشتر با نام اسپلیت می شناسیم. این کولرها از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی تشکیل شده اند. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که خارج از ساختمان نصب می شود. یونیت داخلی که شامل واحد تبخیر است در داخل ساختمان قرار می گیرد. این دو یونیت توسط دو لوله مسی به هم متصل هستند. به دلیل کارایی بیشتر این نوع از کولر های گازی و امکان تامین سرمایش و گرمایش و صدای کم، این نوع از کولر گازی ها را می توان پرطرفدار معرفی کرد. اسپلیت ها در ظرفیت های 9000 تا 32000 به صورت دیواری و در ظرفیت های 45000 تا 90000 به صورت ایستاده تولید و عرضه می شوند.

کولر گازی ایستاده

این کولر گازی ها به نوعی پرتابل یا قابل حمل محسوب می شوند، زیرا امکان جابجایی آن روی زمین و قرار دادن آن در مکان دلخواه ساختمان وجود دارد. از طرف دیگر هم دو تکه حساب می شوند، زیرا دارای یک یونیت داخلی و یونیت خارجی هستند. ظرفیت هوادهی این اسپلیت ها بین 36000 تا 90000 است و برای تهویه محیط های کوچک و بزرگ مناسب می باشد. قیمت کولر گازی ایستاده بستگی به مشخصات فنی آن دارد و رنج های مختلفی دارد.


 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.