چگونگی لوله کشی موتورخانه تا دستگاه هواساز

در این وبلاگ نکات کاربردی مربوط به تمام سیستم های تهویه مطبوع را آموزش می دهیم.

چگونگی لوله کشی موتورخانه تا دستگاه هواساز

۵ بازديد
هواساز یکی از تجهیزات رایج در صنعت تهویه مطبوع است که برای سرمایش و گرمایش محیط استفاده می شود. اساس این کار در دستگاه هواساز با به جریان افتادن سیال سرد یا گرم در کویل های هواساز صورت می گیرد. از این رو نحوه اجرای لوله کشی از موتورخانه تا کویل هواساز اهمیت ویژه ای دارد و نیازمند دانش مهندسی و تجربه کافی در این زمینه می باشد. لوله کشی هواساز به عواملی مانند مسیر لوله کشی، جنس لوله، قطر و ضخامت آن و ویژگی های سیالی که در آن جریان دارد بستگی دارد؛ در ادامه این مقاله با نحوه لوله کشی از موتورخانه تا هواساز آشنا خواهید شد.

تاثیر قطر لوله بر لوله کشی هواساز

قطر لوله جزو پارامترهای مهم و تاثیر گذار بر لوله کشی دستگاه هوا ساز و عملکرد دستگاه است. هر سیالی به طور انحصاری یک جدول برای تعیین قطر استاندارد لوله دارد که حتما باید از آن استفاده کنید. برای مثال اگر قطر لوله کمتر از حد لازم و استاندارد خود انتخاب شود افت فشار بیشتری خواهیم داشت. در این صورت نیاز به پمپ قوی تری دارید و دستگاه نیز برق بیشتری مصرف خواهد کرد.

تاثیر نوع سیال بر چگونگی لوله کشی هواساز

نوع سیال (گاز و مایع) مورد استفاده در هواساز باید متناسب با جنس لوله به کار رفته در آن باشد. یعنی باید ویژگی های فیزیکی و شیمیایی هر سیال را در نظر بگیرید تا در نهایت جنس، سایز، فشار کار و ضخامت لوله مورد استفاده تعیین شود. برای مثال مایعات در فشار، دما، جرم و حجم مشخص دارای عملکرد مناسبی در هواسازها خواهند بود، اما سیالات گازی حجم مشخصی ندارند و در دما و فشارهای مختلف فعالیت های متفاوتی خواهند داشت.

تاثیر جنس لوله های مورد استفاده در دستگاه هواساز

لوله هایی که در مسیر لوله کشی تا کویل دستگاه هواساز استفاده می شوند، می توانند از جنس مس، فولاد و حتی چند لایه (PEX) باشند که هر یک ویژگی هایی خاصی دارند و متناسب با نوع کاربری و سیال مورد استفاده به کار می روند.

لوله های مسی

استفاده از لوله های مسی به علت قیمت بالای آنها مقرون به صرفه نیست. این لوله ها در کاربرد سرمایشی دستگاه هواساز و در صورتی که کویل انبساط مستقیم یا dx داشته باشد استفاده می شوند و حامل سیال مبرد هستند.

لوله های فولادی

از این لوله ها برای جا به جایی آب گرم، آب سرد یا سیال مبرد استفاده می شود و به علت قیمت مناسب تر آنها نسبت به لوله های مسی کاربردهای مختلفی دارند. علاوه بر آن لوله های فولادی سقف تحمل دما و فشار بالایی دارند.

لوله های چند لایه (PEX)

این لوله ها از جنس چند لایه (PEX) هستند و قیمت بالاتری نسبت به لوله های مسی و فولادی دارند، اما در مقابل مقاومت بیشتری در برابر افزایش دما و فشار سیال دارند.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.